چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

درخواست مشاوره

هنگامی که می خواهید آموزش برنامه نویسی را شروع کنید، بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید تا وسط کار به مشکل نخورید. بهتر است مواردی که در ادامه مطرح می کنیم را در خودتان جستجو کنید و بعد به صورت حرفه ای به برنامه نویسی بپردازید.

 

چگونگی شروع برنامه نویسی

هنگامی که می خواهید آموزش برنامه نویسی را شروع کنید، بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید تا وسط کار به مشکل نخورید. بهتر است مواردی که در ادامه مطرح می کنیم را در خودتان جستجو کنید و بعد به صورت حرفه ای به برنامه نویسی بپردازید.

انتخاب شغل برنامه نویسی بر اساس علاقه نه درآمدزایی

برنامه نویسان بزرگ از روی علاقه وارد این کار شده اند. اگر نگاهی به زندگی آنها بیندازید، متوجه خواهید شد که معمولا از سن کم و از شدت علاقه شروع به برنامه نویسی کرده اند. برای مثال بیل گیتس در ۱۳ سالگی اولین برنامه خود را نوشت. پس باید دقت کنید که ماهیت برنامه نویسی به شکلی است که باید با عشق و علاقه وارد آن شد.

علاقه خالی هم مشکلی را حل نمی کند و باید در مسیر قرار بگیرید تا ببینید این علاقه چقدر جدی است. معمولا بعضی از افراد تحت تاثیر موفقیت های مالی و موقعیت اجتماعی برنامه نویسانی مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس و غیره وارد این حوزه می شوند بعد از مدت کوتاهی هنگام مواجه با چالش های مختلف متوجه می شوند که آنقدرها هم برنامه نویسی را دوست ندارند. پس آموزش برنامه نویسی قبل از هر چیز در قلب آدم کلید می خورد، بعد به مغز رسیده و در نهایت از طریق کیبرد اجرا می شود.

گروهی هم هستند که برنامه نویسی را به عنوان یک شغل با کلاس یا کسب و کاری شیک می شناسند. این دیدگاه اشتباه بوده و صرفا نباید با چنین طرز فکری آینده کاری خود را بسازید.

 

انتخاب بستر برنامه نویسی برای شروع به یادگیری برنامه نویسی

زمانی که مطمئن شدید که می خواهید با دل و جان و علاقه وقت خود را صرف یادگیری برنامه نویسی کنید، کافی است که انتخاب کنید، در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید. بستر های برنامه نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده اند

برنامه نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی موبایل

حالا هر کدام از این موارد را به اختصار توضیح می دهیم.

معرفی برنامه نویسی دسکتاپ

منظور از برنامه نویسی دسکتاپ ساخت برنامه هایی است که در کامپیوترهای خانگی (PC) یا لپ تاپ ها اجرا شود. حجم زیادی از برنامه نویسی دسکتاپ مربوط به سیستم عامل ویندوز است و برنامه نویسان زیادی برای این سیستم عامل برنامه می سازند.

برنامه نویسی دسکتاپ طیف گسترده ای را شامل می شود که به احتمال زیاد با بسیاری از این نرم افزارها قبلا کار کرده اید. یکی از معروف ترین نرم افزارهایی که تقریبا روی هر ویندوزی دیده می شود و کاربران بسیار زیادی دارد، نرم افزار Office است که هواداران زیادی هم دارد. نرم افزارهای مالی و حسابداری یک بخش مهم از نرم افزارهای دسکتاپ را تشکیل می دهند. این نکته را در نظر داشته باشید با اینکه مدتی است تب برنامه نویسی دسکتاپ افول کرده و به محبوبیت چند سال قبل نیست، اما هنوز هم سیستم عامل هایی مثل ویندوز نیاز به نرم افزارهای جانبی دارند و این گرایش از برنامه نویسی به طور کامل از بین نرفته است.

این روزها درخواست های برنامه نویسی دسکتاپ بسیار افول کرده اما هنوز به خط صفر نرسیده است.

انواع بستر های برنامه نویسی و شناسایی علاقه مندی و مهارت و استعداد

 

معرفی برنامه نویسی تحت وب

لازم نیست متخصص کامپیوتر باشید تا بفهمید این روزها چقدر نرم افزارهای تحت وب و سایت ها محبوب شده اند. بسیاری از کارهایی که تا چند سال قبل وقت زیادی را از شما می گرفت، امروز با استفاده از یک سایت آنلاین به راحتی انجام می شود.

دسترسی به نرم افزارهای تحت وب از طریق مرورگرها انجام می شود. به این شکل که مرورگر دستورات مختلف کاربر را از کامپیوتر او گرفته و به سرور ارسال می کند. سرور بعد از انجام پردازش های مورد نظر نتیجه را دوباره به مرورگر کاربر برمی گرداند. به خاطر تخصصی شدن این ارسال و دریافت امروزه برنامه نویسی وب را به دو بخش کلی فرانت اند و بک اند تقسیم می کنند. فرانت اند به طراحی ظاهر سایت می پردازد و بک اند منطق سرویس تحت وب را پیاده می کند.

بعد از محبوبیت و فراگیری سایت ها و سرویس های تحت وب، بازار طراحی وب بسیار داغ شد. افرادی زیادی سراغ آموزش طراحی سایت رفتند و این حوزه بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت. امروزه کسب و کارهای سنتی هم نیاز به یک سایت دارند و بسیاری از کسب و کارها کاملا مبتنی بر وب هستند که این موضوع اهمیت طراحی وب را دو چندان می کند.

معرفی برنامه نویسی موبایل

لازم نیست خیلی درباره اهمیت موبایل ها و تبلت ها صحبت کنیم. احتمال دارد همین الان با گوشی موبایل خود در حال مطالعه این مطلب باشید. امروزه موبایل ها چیزی بیشتر از یک وسیله ارتباطی هستند و کمترین کاری که می توانند انجام دهند تماس صوتی و ارسال پیام متنی است.

سیستم عامل گوشی های هوشمند به طور عمده به دو دسته کلی تقسیم می شود. اندروید و iOS. به همین ترتیب برنامه نویسان همان اول کار تصمیم می گیرند یکی از این دو را انتخاب کنند. یعنی یا سراغ برنامه نویسی اندروید بروند یا سراغ برنامه نویسی iOS. به شما هم توصیه می کنیم که همین اول کار تکلیف خودتان را روشن کرده و در یک مسیر با پشتکار زیاد قدم بردارید.

از آنجا که اندروید نزدیک به ۵۰% سهم بازار موبایل را در اختیار دارد، می تواند انتخاب خوبی برای شروع برنامه نویسی موبایل باشد. اندروید در کشور ما هم محبوبیت زیادی دارد و بعضی از مشکلات و محدودیت های آیفون را ندارد. اما باز هم شما باید با توجه به علایق خود وارد یک حوزه خاص شوید. برنامه نویسی اندروید نسبت به برنامه نویسی آی او اس اولویت بالاتری دارد، چرا که مخاطبین بیشتری دارد. اما چیزی که در سال های اخیر، حد اقل ۶ یا ۷ سال اخیر بیشتر رواج پیدا کرده، برنامه نویسی موبایلی است. از آن جا که موبایل بیش از پیش در زندگی مردم رسوخ کرده، می توان حدس زد که بهترین زمینه برنامه نویسی، آموزش برنامه نویسی موبایل است.

به تناسب اهمیت این زمینه، تعداد رقبایی هم که در حال آموزش و کار کردن برنامه نویسی موبایل هستند، کم نیستند. فردی که قصد دارد وارد برنامه نویسی موبایل شود، باید به دقت زیاد، شروع به آموزش برنامه نویسی کند و زمینه برنامه نویسی موبایلی را طوری انتخاب کند که از زمان صرف شده اش پشیمان نشود. برنامه نویسی موبایل به دو دسته عمده تقسیم می شود:

برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی

برنامه نویسی اپلیکیشن های ios

 

برای شروع یادگیری برنامه نویسی چکار کنیم؟

با توجه به مطالبی که تا این لحظه گفتیم، باید بتوانید زمینه برنامه نویسی و پلتفرم کاری خود را انتخاب کنید. درست است که این بخش یکی از مهم ترین قدم های برنامه نویسان به حساب می آید، اما اگر در انتخاب خود اشتباه کرده باشید چیزی را از دست نخواهید داد. برای مثال خیلی از افراد برنامه نویسی را با برنامه نویسی اندروید شروع کرده اند اما بعد از مدتی متوجه شده اند که علاقه آن ها در وب است و سراغ آموزش PHP را گرفته اند. به فرض این که، اما برای شروع بهتر است یک بخش که علاقه دارید را انتخاب کنید.

شروع یادگیری برنامه نویسی از صفر

در دنیای مجازی، وب سایت هایی وجود دارد، که به شما کمک می کند از صفر بتوانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. تنها نیازمندی های شما برای بهره مندی از این وب سایت ها موارد زیر است:

یاد داشتن زبان انگلیسی ( برای سایت های خارجی )

علاقه زیاد

حوصله زیاد

مدت زمان کافی

برنامه ریزی دقیق و گام به گام

تمرین و ممارست در حین آموزش

اگر به شروع آموزش برنامه نویسی به فرزندانتان فکر می کنید شاید خواندن مقاله ی برنامه نویسی برای کودکان برایتان جالب باشد.

یادگیری زبان برنامه نویسی نیاز به چه دانش ها و مهارت هایی دارد؟

برای این که به راحتی بتوانید با یک زبان ارتباط برقرار کنید و در زمان کم آن را یاد بگیرید، توصیه می شود برخی از مباحث علوم رایانه را یاد بگیرید. بعضی از این علوم عبارتند از:

ساختمان داده ها

الگوریتم و فلوچارت

زبان انگلیسی

زبان تخصصی و ماهیت کار زبان برنامه نویسی

کار کردن با نرم افزار مربوط به برنامه نویسی

البته فراموش نکنید که بسیاری از برنامه نویسان در طول زمان بسیاری از این مباحث را یاد گرفته اند. یعنی اگر ساختمان داده بلد نیستید دلیل نمی شود که برنامه نویسی را کنار بگذارید. در واقع کسانی که در دانشگاه مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات می خوانند با بعضی ازمباحث علوم رایانه آشنا می شوند که می تواند در مسیر برنامه نویس شدن به آنها کمک کند. اما لزوما کسی که در دانشگاه نرم افزار خوانده برنامه نویس نمی شود و بسیاری از برنامه نویسان مطرح دنیا در دانشگاه رشته های دیگری خوانده اند.

معرفی ۸ زبان برنامه نویسی مطرح و معروف دنیا

تا کنون زبان های معروفی برای برنامه نویسی مطرح شده اند که در ادامه ما به ۸ مورد از آن ها خواهیم پرداخت. این ۸ زبان برنامه نویسی عبارتند از:

پایتون (Python)

پی اچ پی (PHP)

جاوا (Java)

جاوا اسکریپت (Java Script)

سی پلاس پلاس (++C)

اِی اِس پی دات‌نِت (ASP.Net)

سی شارپ (#C)

روبی (Ruby)

مقالات مرتبط

کاور بلاگ _tailwind چیست
Tailwind CSS یک ابزار قدرتمند و مدرن است که به توسعه‌دهندگان وب امکان می‌دهد به سرعت و با کارآیی بالا، وبسایت‌ها و برنامه‌های وب را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این فریمورک بر اساس ایده‌آل‌هایی از جمله اصول Atomic CSS و Utility-first طراحی شده و کمک می‌کند تا با استفاده از کلاس‌های تعریف شده، به سرعت و با دقت بالا، ویژگی‌های ظاهری و تغییرات استایلی را در صفحات وب خود اعمال کنید. در این مقاله، به بررسی اصول، ویژگی‌ها و کاربردهای Tailwind CSS پرداخته خواهد شد و با مزایا و چگونگی استفاده از آن آشنا می‌شوید.
کاور بلاگ _ant design چیست
در دهه گذشته، با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه نرم‌افزارها، طراحی و تجربه کاربری به یکی از ارکان اساسی توسعه وب تبدیل شده است. یکی از چالش‌های مهم در این زمینه، ایجاد رابط‌های کاربری زیبا، کارآمد و قابل اطمینان است. Ant Design به عنوان یک چارچوب طراحی سیستمی بر پایه React و Angular، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به سرعت و با کیفیت به ساخت رابط‌های کاربری حرفه‌ای بپردازند. در این مقاله، به بررسی اجمالی از Ant Design و ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
کاوربلاگ_ Micro Frontends چیست؟
Micro Frontends یک رویکرد نوظهور در توسعه وب است که به منظور بهبود قابلیت انعطاف و مدیریت پروژه‌های وب توسط تیم‌های مختلف توسعه دهنده طراحی شده است. به کمک این مفهوم می‌توان شکاف بین توسعه میکروسرویس‌های پشت سرور و رابط کاربری را کاهش داد. همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بخش‌های جداگانه از یک وب‌اپلیکیشن را به عنوان میکروفرندانت‌ها مدیریت و ادغام کنند. در این مقاله، ما به بررسی اصول و مزایای Micro Frontends خواهیم پرداخت و چگونگی پیاده‌سازی آن در پروژه‌های واقعی را بررسی خواهیم کرد.
کاوربلاگ_ طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول به عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت صنایع و بازارهای جهانی شناخته می‌شود. این حوزه هنر و علم، فرآیندی گسترده و چندجانبه است که با بهره‌گیری از دانش‌های مختلف از جمله مهندسی، طراحی صنعتی، روانشناسی مصرف‌کننده و فناوری، به ایجاد محصولاتی نوآورانه و عملی می‌پردازد.
کاور بلاگ _نقشه راه بک اند
در دهه اخیر، توسعه وب به سرعت گسترش یافته و باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به دنبال فرصت‌های یادگیری و بهبود مهارت‌های خود در زمینه‌های بک‌اند (Backend) و فرانت‌اند (Frontend) باشند. اگرچه یادگیری بک‌اند امور مربوط به سمت سرور و پردازش داده‌ها را در بر می‌گیرد، اما تأثیر فرانت‌اند به عنوان واسط کاربری نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری و تعامل با کاربران دارد. در این مقاله به بررسی "نقشه راه یادگیری بک‌اند" و همچنین چگونگی ارتقاء مهارت‌های بک‌اند در کنار فهم عمیقی از فرانت‌اند می‌پردازد. این نقشه راه نه تنها به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای امکان پیشرفت و تخصص در بخش بک‌اند را فراهم می‌آورد، بلکه به تازه‌واردان نیز راهنمایی جامعی برای شروع و تسلط بر این دو زمینه اصلی توسعه وب ارائه می‌دهد.
کاور بلاگ_ nest.js چیست
توسعه وب به سرعت در حال تحول است و فریم‌ورک‌ها و ابزارهای جدیدی برای تسهیل فرآیند توسعه نرم‌افزارهای وب ارائه شده‌اند. یکی از این فریم‌ورک‌های نسل جدید که توانسته است جذابیت بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند، Nest.js است. Nest.js یک فریم‌ورک توسعه نرم‌افزارهای وب بر پایه‌ Node.js است که با استفاده از مفهومی به نام "وابستگی‌های تزریقی" (Dependency Injection) و الهام گرفته از Angular، توسعه ساختاری سازمان‌یافته و مدیریت پروژه را سهولت بخشیده است. در این مقاله به بررسی اصول و ویژگی‌های Nest.js می‌پردازیم.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره