بهترین راه‌های کسب درآمد از پایتون در ایران و جهان + 7 روش درآمدزایی

راه های کسب درآمد از پایتون

درخواست مشاوره

آشنایی با راه‌های کسب درآمد از پایتون برای افرادی که با این زبان آشنایی داشته و یا قصد دارند به تازگی کار با آن را شروع کنند بسیار مهم است. برنامه نویسان هر کدام در حوزه‌های مختلفی به فعالیت مشغول هستند و از زبان‌های متنوعی استفاده می‌کنند. پایتون نیز از زبان‌های برنامه نویسی ساده اما در عین حال بسیار قدرتمند است که برای فعالیت‌های زیادی قابل استفاده است و می‌توان از طریق آن به درآمدهای بسیار بالایی رسید.

یکی از سوالات مهمی که معمولا قبل از شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی در ذهن کاربران مطرح می‌شود این است که آیا کسب درآمد بالا از طریق این زبان برنامه نویسی امکان پذیر است یا خیر؟ و آیا امکان درآمد زایی در ایران نیز وجود دارد؟ 

پایتون و مهم‌ترین ویژگی‌های آن

قبل از بررسی راه‌های کسب درآمد از پایتون بهتر است ابتدا با این زبان و ویژگی های آن آشنا شویم. پایتون یکی از زبان‌های سطح بالای برنامه نویسی شی گراست که برای توسعه انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی به کار می‌رود. این زبان بسیار ساده و قدرتمند است و به راحتی می‌توانید کد بزنید و کدهای برنامه نویسی نوشته شده توسط دیگران را بخوانید و ترجمه کنید. همین موضوع باعث شده تا کاربران به راحتی تجربه‌های خود را منتقل کرده و موانع موجود را برطرف کنند.

ماژولار بودن

در این زبان از ماژول‌ها و بسته‌ها استفاده می‌شود و برنامه‌های نوشته شده کاملا ماژولار هستند. ماژولار یعنی ساده کردن بخش هایی از یک برنامه بزرگ، با تقسیم کردن آن به قطعات کوچک. این زبان کتابخانه‌ها (Library) و مفسر استاندارد (Interpreter) دارد که می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید. 

تمام ابزارها در اختیار شما قرار گرفته و هیچ انحصاری برای آن‌ها وجود ندارد. شاید این موضوع یکی از گزینه‌های عالی برای افرادی باشد که توانایی پرداخت هزینه ندارند و به صورت رایگان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یادگیری ساده

همان‌طور که گفته شد این زبان بسیار ساده است و اصطلاحات پیچیده‌ای در آن وجود ندارد. در واقع به صورتی طراحی شده که بسیاری از افراد غیر برنامه نویس نیز توانایی درک کدهای آن را داشته باشند. به سادگی و حتی از طریق منابع آنلاین می‌توانید این زبان را یاد بگیرید و پس از یادگیری آن، یادگیری سایر زبان‌های برنامه نویسی نیز برای شما ساده‌تر می‌شود. شاید جالب باشد بدانید تقریبا 22 درصد از افراد و توسعه دهندگان فعال در این زمینه کمتر از یک سال است که این زبان را یاد گرفته‌اند.

اگر قصد آموزش زبان پایتون را در زمان کم و به صورت هدفمند دارید، بوت کمپ برنامه نویسی مپصا گزینه ای عالی برای شماست. با شرکت در بوت کمپ پایتون می توانید به صورت کاملا تخصصی و گام به گام، زبان برنامه نویسی پایتون را آموزش ببینید.

پیتر نورویگ، مدیر کیفیت جستجو در شرکت گوگل می گوید: پایتون از ابتدا بخش مهمی از شرکت گوگل بوده است و همچنان در حال رشد و تکامل است. امروزه ده ها مهندس گوگل از پایتون استفاده می کنند و ما به دنبال افراد بیشتری با مهارت بالا در این زبان برنامه نویسی هستیم. (منبع)

نگاهی به آمار و ارقام در حوزه پایتون

قبل از آشنایی با راه‌های کسب درآمد از پایتون بهتر است ابتدا نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده درباره این زبان بیندازیم.

Stackoverflow یکی از وب سایت‌های بسیار مهم و کاربردی است که جامعه برنامه نویسان در آن به گفتگو و طرح سوال‌ها و مشکلات حوزه برنامه نویسی می‌پردازند. با توجه به گزارشی که این سایت در سال 2020 منتشر کرد، پایتون به عنوان زبانی که کاربران بیشترین تمایل را به یادگیری آن دارند، معرفی شد.

علاوه بر آن بر اساس گزارش‌های موجود در سال 2020، پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی معرفی شد که هر توسعه دهنده‌ای باید آن را یاد بگیرد.

یوتیوب از شاخصی برای رتبه بندی زبان‌ها استفاده می‌کند. این شاخص بر اساس میزان آموزش‌های موجود، تعداد برنامه نویس‌ها و … تعیین می‌شود. با توجه به این شاخص زبان پایتون در رتبه دوم و بعد از زبان C قرار دارد.

گزارش دیگر از مایکروسافت است که پایتون را به عنوان دومین زبان برنامه نویسی محبوب در میان زبان‌های برنامه نویسی اعلام کرده است. حال که با این زبان و ویژگی‌ها و اهمیت آن آشنا شدیم باید ببینیم چگونه با پایتون به درآمد برسیم؟

کسب درآمد با پایتون

چندین روش کسب درآمد از این طریق وجود دارد که در ادامه به طور کامل معرفی شده‌اند.

طراحی سایت

یکی از راه‌های کسب درآمد از پایتون، طراحی سایت است. شاید بسیاری از سایت‌هایی که در اینترنت مشاهده می‌کنید، با PHP یا Asp طراحی شده باشند ولی جالب است بدانید پایتون نیز در زمینه طراحی سایت گزینه‌ای بسیار عالی محسوب می‌شود. 

پایتون در زمینه انجام فعالیت‌های مرتبط با دنیای وب و اینترنت قوی عمل می‌کند. در کنار موارد گفته شده این زبان دارای فریم ورک‌های بسیار عالی است که به شما کمک می‌کنند کار طراحی سایت را با جذابیت بیشتری انجام دهید.

طراحی اپلیکیشن با پایتون

طراحی اپلیکیشن‌های موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل نیز اصولا با اندروید طراحی می‌شوند که از زبان‌های برنامه نویسی کاتلین و جاوا در آن‌ها استفاده شده است. روش دیگر ساخت اپلیکیشن‌ها متنوع و کاربردی استفاده از پایتون است. البته برای این کار باید از فریم ورک Kivy در پایتون استفاده کرده و به کمک آن اپلیکیشن‌های مختلف برای موبایل طراحی کنید.

ساخت بازی‌های رایانه‌ای

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از پایتون، طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای است. بازی‌های رایانه‌ای در تمام کشورهای دنیا رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و منابع درآمد مهمی محسوب می‌شوند. روش‌های مختلفی برای تولید این بازی‌ها وجود دارد که زبان برنامه نویسی C و موتور Unity برای ساخت بازی‌های کم هزینه مناسب هستند. پایتون نیز با کمک کتابخانه مطرح PyGame  برای بازی‌های مختلف استفاده می‌شود.

توسعه رابط کاربری

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از پایتون توسعه رابط کاربری است. طراحی و توسعه رابط‌های گرافیکی برای سیستم‌های دسکتاپ از فعالیت‌های جذاب در این حوزه است. اگر به طراحی و پیاده سازی رابط‌های کاربری علاقه دارید، بهترین زبان برنامه نویسی در این حوزه، پایتون است. این کار با استفاده از کتابخانه‌های بسیار عالی و کاربردی PySimpleGUI، Kivy و PyQt امکان پذیر است.

فریلنسر شدن

فریلنسرینگ گزینه‌ای عالی برای شروع کار است و می‌توانید از طریق آن فعالیت‌های مختلفی انجام داده و به فعالیت و کسب درآمد مشغول شوید. برخی از نمونه وب سایت‌ها مانند Upwork ،Fiverr و Freelancer وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها با کارفرماهای مختلف ارتباط برقرار کنید و پروژه‌های مختلف را انجام دهید. استفاده از این سایت‌ها برای ایرانیان با محدودیت‌های مختلفی روبرو است اما اگر بتوانید از هر طریقی در آن‌ها فعالیت کنید، می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید.

کارلنسر، پونیشا، انجام میدم و پارسکدرز برخی از نمونه سایت های داخلی هستند که برای فریلنسری مناسب بوده و می توانید با کارفرماها ارتباط برقرار کنید. از طریق این سایت ها می توانید انواع مختلفی از پروژه های مرتبط با پایتون را انجام دهید. 

ایجاد استارتاپ

ایده بسیار جالبی که در راه‌های کسب درآمد از پایتون وجود دارد، راه اندازی استارتاپ است. البته در این زمینه به یک ایده بسیار عالی و تجربه بالایی در زمینه برنامه نویسی پایتون نیاز دارید. هر پروژه‌ای که بتوانید با پایتون انجام داده و از طریق آن کسب درآمد کنید، یک استارتاپ به شمار می‌آید. البته ایجاد یک کار جدید چالش‌های مختلفی دارد و باید در کنار برنامه نویسی، مهارت‌هایی در زمینه مدیریت و بازاریابی نیز داشته باشید و یا اینکه از تیم‌های قوی برای رشد و توسعه فعالیت خود استفاده کنید.

برگزاری دوره‌های آموزشی

یکی از فعالیت‌های جذابی که شما می توانید در هر رشته‌ای انجام دهید، آموزش است. اگر این زبان را به خوبی یاد بگیرید می‌توانید دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته برگزار کنید. برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین یا همکاری با آموزشگاه‌های سراسر کشور برای آموزش به علاقه مندان امکان پذیر است. نکته مثبتی که در این زمینه وجود دارد این است که می‌توانید حتی با دانش کم شروع به آموزش کنید و سپس در این مسیر اطلاعات خود را نیز کامل‌تر کنید.

راه‌های کسب درآمد از پایتون گفته شده تنها گوشه‌ای از فعالیت‌هایی است که با یادگیری این زبان می‌توانید انجام دهید. فعالیت در حوزه‌ هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، علم داده، تحلیل داده، خودکار سازی جریان کاری، سیستم‌های پایگاه داده، تست نرم افزار و … از دیگر حوزه‌های جذاب و پردرآمد پایتون هستند.

بازار کار پایتون در خارج از کشور

بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، سوئیس، آلمان، اتریش، سوئد، انگلیس و سایر کشورها از شرایط بسیار مناسبی برای برنامه نویسان پایتون برخوردار هستند. هر کدام از این کشورها با توجه به میزان تخصص و همچنین نوع کار و پروژه انجام شده، دستمزدهای متفاوتی به شما می‌دهند. بالاترین میزان دستمزد برای کشور آمریکا و ایالت‌های مختلف آن است. همچنین پایتون در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی از نظر سطح درآمدی در رتبه دوم قرار دارد.

با توجه به آماری که در سایت Indeed ارائه شده است، میانگین حقوق سالانه یک برنامه نویس پایتون در کشور آمریکا، 117,004 دلار است. این دستمزد برای افراد در کشور کانادا، 87,802 دلار و در آلمان، 83,371 دلار است. 

بازار کار پایتون در ایران

در ایران نیز بازار کار و شرایط مناسبی برای فعالیت برنامه نویسان پایتون وجود دارد. هر فرد با توجه به میزان تجربه یا تخصص و همچنین نوع پروژه، دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کند. گاهی اوقات این دستمزد از 8 تا 20 میلیون متفاوت است. برای پروژه‌های بزرگ‌تر قطعا این دستمزد بالاتر است.

کسب درآمد با پایتون

کسب درآمد از پایتون با روش‌های مختلفی امکان پذیر است.

1. تدریس برنامه‌نویسی پایتون به‌صورت آنلاین و حضوری

امروزه بسیاری از افراد به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی هستند، منابع بسیار زیادی در اینترنت وجود دارد که موضوعات بسیار مختلفی را به شما آموزش می‌دهند اما با وجود این منابع پرتکرار و زیاد باز هم مطالبی وجود دارد که نیاز به آموزش تخصصی دارند. اگر شما یک شخص ماهر در زمینه برنامه نویسی پایتون باشید به راحتی می‌توانید، کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین برگذار کنید و در کنار افراد مختلف که در حال یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون هستید، قرار بگیرید.

برای آموزش آنلاین نیاز نیست تا یک متخصص حرفه‌ای باشید، شما می‌توانید به راحتی هر چیزی را که بلد هستید آموزش دهید. علاوه بر کلاس‌های آنلاین شما می‌توانید، کلاس‌های حضوری نیز برگزار کنید و برای حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها هزینه‌های مشخص تعیین کنید. نکته بسیار مثبتی که در خصوص آموزش برنامه نویسی پایتون وجود دارد، این است که هر چقدر شما این مهارت را به دیگران آموزش دهید، سطح توانایی‌هایی شما در یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون نیز بیشتر خواهد شد.

2. شرکت در مسابقه‌های کدنویسی پایتون

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارند که در زمینه برنامه‌نویسی پایتون اقدام به برگذاری مسابقات مختلف می‌کنند. یکی از راه‌های کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون شرکت در همین مسابقات و برنده شدن جایزه‌های آن است. میزان جایزه این مسابقات بسته به سطح و خاص بودن برنامه متفاوت است، برخی از مسابقات جایزه‌های نقدی کمی دارند و به‌ طبع برنده شدن در آن‌ها آسان است اما در مقابل برخی دیگر از مسابقات سطح پیچیدگی بسیار بالایی دارند و به‌ طبع جایزه بزرگتری هم در صورت برنده شدن به شما تعلق خواهد گرفت. در ادامه به برخی از مسابقات کد نویسی اشاره شده است که شما به‌صورت آنلاین می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید:

  • Google Code Jam: این مسابقه‌های کدنویسی به‌صورت سالانه برگذار می‌شود و جایزه‌های آن بین 100 تا 10 هزار دلار است.
  • HackerRank
  • CodeWars
  • TopCoder
  • و ..

3. فعالیت در شبکه‌های مجازی و راه‌اندازی یک کانال یوتیوب

امروزه بسیاری از فعالان و متخصصان در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام فعال هستند. با فعالیت در شبکه‌های مجازی شما می‌توانید به راحتی دوره‌های آموزش خود را به فروش برسانید. البته شرکت در شبکه‌های مجازی باعث معروفیت شما می‌شود، این معروف شدن شما سبب می‌شود تا شرکت‌های بزرگ به سراغ شما برای انجام پروژه‌های بزرگ بیایند.

امروزه همه با یوتیوب آشنا هستند، این پلتفرم محبوب که روزانه میلیون‌ها نفر در آن مشغول تماشای ویدیو هستند یکی از روش‌های کسب درآمد پایتون است. بسیاری از افراد هستند که مهارت‌های خود را از پایتون یاد گرفته‌اند، شما هم می‌توانید کانال یوتیوب خود را راه‌اندازی کنید و به دیگران آموزش دهید. اما چطور از یوتیوب درآمد کسب کنید؟ برای کسب درآمد در یوتیوب روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • تبلیغات: یوتیوب ابتدا و وسط ویدیوهای شما تبلیغات خود را قرار می‌دهد و بابت انجام اینکار درصدی از درآمد حاصل از تبلیغات را به شما می‌دهد.
  • انجام تبلیغات خاص: شما می‌توانید در محتوای ویدیویی خود از یک برند یا شرکت حمایت کنید و برای آن شرکت تبلیغات انجام دهید. البته شما می‌توانید محصولات شرکت‌ها و برندهای مختلف را در ویدیوی خود نیز تبلیغ کنید و کار بازاریابی را انجام دهید.
  • فروش دوره‌های خود: همه آموزش‌های شما که به‌صورت رایگان نیست، شما می‌توانید در ویدیوهای خود دوره‌های پولی خود را تبلیغ کنید و از این طریق کسب درآمد کنید.

حرف آخر

در این مقاله به طور کامل با راه‌های کسب درآمد از پایتون آشنا شدیم. پایتون زبان برنامه‌ نویسی قدرتمند و بسیار محبوبی است که برای فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود. یادگیری این زبان و کار با فریم ورک‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا شغل‌های متنوعی را حتی به صورت غیر حضوری و آنلاین داشته و درآمدهای بالایی کسب کنید. شما به چه فعالیتی در این حوزه مشغول هستید و میانگین درآمدتان در حوزه برنامه نویسی پایتون چقدر است؟

بوت کمپ برنامه نویسی مپصا HR (bootcamp.mapsahr)در زمینه آموزش‌های مختلف برنامه‌نویسی آماده ارائه خدمات به کارآموزان عزیز است. برای اطلاع از بوتکمپ‌های برنامه‌نویسی کلیک کنید.

مقالات مرتبط

کاور بلاگ _tailwind چیست
Tailwind CSS یک ابزار قدرتمند و مدرن است که به توسعه‌دهندگان وب امکان می‌دهد به سرعت و با کارآیی بالا، وبسایت‌ها و برنامه‌های وب را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این فریمورک بر اساس ایده‌آل‌هایی از جمله اصول Atomic CSS و Utility-first طراحی شده و کمک می‌کند تا با استفاده از کلاس‌های تعریف شده، به سرعت و با دقت بالا، ویژگی‌های ظاهری و تغییرات استایلی را در صفحات وب خود اعمال کنید. در این مقاله، به بررسی اصول، ویژگی‌ها و کاربردهای Tailwind CSS پرداخته خواهد شد و با مزایا و چگونگی استفاده از آن آشنا می‌شوید.
کاور بلاگ _ant design چیست
در دهه گذشته، با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه نرم‌افزارها، طراحی و تجربه کاربری به یکی از ارکان اساسی توسعه وب تبدیل شده است. یکی از چالش‌های مهم در این زمینه، ایجاد رابط‌های کاربری زیبا، کارآمد و قابل اطمینان است. Ant Design به عنوان یک چارچوب طراحی سیستمی بر پایه React و Angular، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به سرعت و با کیفیت به ساخت رابط‌های کاربری حرفه‌ای بپردازند. در این مقاله، به بررسی اجمالی از Ant Design و ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
کاوربلاگ_ Micro Frontends چیست؟
Micro Frontends یک رویکرد نوظهور در توسعه وب است که به منظور بهبود قابلیت انعطاف و مدیریت پروژه‌های وب توسط تیم‌های مختلف توسعه دهنده طراحی شده است. به کمک این مفهوم می‌توان شکاف بین توسعه میکروسرویس‌های پشت سرور و رابط کاربری را کاهش داد. همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بخش‌های جداگانه از یک وب‌اپلیکیشن را به عنوان میکروفرندانت‌ها مدیریت و ادغام کنند. در این مقاله، ما به بررسی اصول و مزایای Micro Frontends خواهیم پرداخت و چگونگی پیاده‌سازی آن در پروژه‌های واقعی را بررسی خواهیم کرد.
کاوربلاگ_ طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول به عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت صنایع و بازارهای جهانی شناخته می‌شود. این حوزه هنر و علم، فرآیندی گسترده و چندجانبه است که با بهره‌گیری از دانش‌های مختلف از جمله مهندسی، طراحی صنعتی، روانشناسی مصرف‌کننده و فناوری، به ایجاد محصولاتی نوآورانه و عملی می‌پردازد.
کاور بلاگ _نقشه راه بک اند
در دهه اخیر، توسعه وب به سرعت گسترش یافته و باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به دنبال فرصت‌های یادگیری و بهبود مهارت‌های خود در زمینه‌های بک‌اند (Backend) و فرانت‌اند (Frontend) باشند. اگرچه یادگیری بک‌اند امور مربوط به سمت سرور و پردازش داده‌ها را در بر می‌گیرد، اما تأثیر فرانت‌اند به عنوان واسط کاربری نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری و تعامل با کاربران دارد. در این مقاله به بررسی "نقشه راه یادگیری بک‌اند" و همچنین چگونگی ارتقاء مهارت‌های بک‌اند در کنار فهم عمیقی از فرانت‌اند می‌پردازد. این نقشه راه نه تنها به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای امکان پیشرفت و تخصص در بخش بک‌اند را فراهم می‌آورد، بلکه به تازه‌واردان نیز راهنمایی جامعی برای شروع و تسلط بر این دو زمینه اصلی توسعه وب ارائه می‌دهد.
کاور بلاگ_ nest.js چیست
توسعه وب به سرعت در حال تحول است و فریم‌ورک‌ها و ابزارهای جدیدی برای تسهیل فرآیند توسعه نرم‌افزارهای وب ارائه شده‌اند. یکی از این فریم‌ورک‌های نسل جدید که توانسته است جذابیت بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند، Nest.js است. Nest.js یک فریم‌ورک توسعه نرم‌افزارهای وب بر پایه‌ Node.js است که با استفاده از مفهومی به نام "وابستگی‌های تزریقی" (Dependency Injection) و الهام گرفته از Angular، توسعه ساختاری سازمان‌یافته و مدیریت پروژه را سهولت بخشیده است. در این مقاله به بررسی اصول و ویژگی‌های Nest.js می‌پردازیم.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره