چگونه برنامه نویس شویم؟

چگونه برنامه نویس شویم | how to become a developer

درخواست مشاوره

برنامه نویسان، به یک معنا، معماران دیجیتال هستند که فکر خود را وقف طراحی ویژگی‌ها و قابلیت‌های فنی می‌کنند تا کار با دنیای کامپیوتر راحت‌تر و دلپذیرتر شود؛ برنامه نویسی یک حرفه فوق‌العاده است و احتمالاً از خود بار‌ها پرسیده‌اید که چگونه یک برنامه نویس شویم.

تمام کار‌هایی را که تا کنون آنلاین انجام داده‌اید در نظر بگیرید،  اگر شما هم مانند بسیاری از افراد آگاه به فناوری هستید، احتمالاً ایمیل خود را بررسی کرده‌اید، در رسانه‌های اجتماعی جستجو کرده‌اید و تعدادی از وب سایت‌های مورد علاقه خود را مرور کرده‌اید،  اما آیا تا به حال به کار‌هایی که در پلتفرم‌های مجازی که هر روز از آن‌ها بازدید می‌کنید فکر کرده‌اید؟  

باور می‌کنید یا نه، هر یک از وب سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌هایی که در چند ثانیه به آن‌ها نگاه می‌کنید، نتیجه ساعت‌ها کار برنامه نویسی است.  

اکثر برنامه نویسان از موفقیت خود احساس خوشحالی می‌کنند، به مهارت‌های خود اطمینان دارند و در مورد آینده مالی خود مطمئن هستند، یکی از دلایلی که برنامه نویسان به شغل خود چنین افتخار می‌کنند این است که آن‌ها – حداقل تا حدی – مسئول شکل دادن به ساختار‌هایی هستند که در دنیای مدرن برای برقراری ارتباط و تعامل با جوامع خود استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم در مورد این سؤال که چگونه برنامه نویس شویم، بیشتر توضیح دهیم.

تبدیل شدن به یک برنامه نویس | become a developer

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

نقش فناوری در 20 سال گذشته به آهستگی تغییر کرده است، رایانه‌ها تقریباً در تمام بخش‌های زندگی ما نفوذ کرده‌اند، از چیز‌هایی که می‌خریم، نحوه رفت و آمدمان، نحوه کارمان و…

به همین دلیل و دلایل دیگر، طرح این پرسش که چگونه برنامه نویس شویم یا به عبارت دیگر برای شروع برنامه نویسی چه کاری باید انجام دهیم یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های پیش روی ماست؛ چرا که برنامه نویسی یکی از با ارزش‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند آموزش و یادگیری برنامه نویس مخصوص گروهی متخصص و زبده است، اما ما در اینجا می‌خواهیم روشن کنیم که شروع برنامه نویسی و یا یادگیری و آموزش برنامه نویسی مخصوص گروهی خاص نیست بلکه هر کسی می‌تواند به یادگیری برنامه نویسی بپردازد و به این سؤال که چگونه برنامه نویس شویم، پاسخ گوید.

چرا برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

قبل از اینکه وارد اولین درس و شروع برنامه نویسی شوید، ابتدا به این فکر کنید که چرا می‌خواهید به یادگیری برنامه نویسی بپردازید؟  پاسخ این سؤال به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که ابتدا کدام یک از زبان های برنامه نویسی را می‌خواهید یاد بگیرید، چه نوع پروژه‌هایی را می‌خواهید تکمیل کنید، و در نهایت می‌خواهید از مهارت‌های خود چه بهره‌ای ببرید،

 در اینجا برخی از مزایای آموزش برنامه نویسی آورده شده است:

  •         شما مهارتی حرفه‌ای خواهید داشت.

یادگیری برنامه نویسی به شما مهارتی تازه خواهد آموخت و شما را قادر خواهد ساخت تا کار آزاد داشته باشید و با اموزش برنامه نویسی، کنترل بسیار بیشتری بر حرفه خود و پروژه‌هایی که می‌پذیرید خواهید داشت.

  •         شما می‌توانید چیز‌هایی خلق کنید.

با یادگیری برنامه نویسی، می‌توانید ایده‌های خود را زنده کنید.  آیا ایده‌ای برای یک وب سایت، برنامه یا بازی رایانه‌ای دارید؟  اکنون، می‌توانید آن را دقیقاً همانطور که می‌خواهید بسازید، سپس آن را با جهان به اشتراک بگذارید.

  •         دنیای اطراف خود را بهتر درک خواهید کرد.

فناوری سال به سال در حال گسترش و تکامل است. یادگیری برنامه نویسی به شما کمک می‌کند تا اجزای چشم انداز دیجیتالی رو به رشد را بهتر درک کنید.

  •         خوش می‌گذرد!

برای بسیاری، یادگیری برنامه نویسی یک تجربه فوق‌العاده و لذت بخش است،  بعد از اینکه اصول اولیه را آموختید و پروژه‌های اصلی خود را شروع کردید، این فرآیند کمتر شبیه به یادگیری و بیشتر شبیه سرگرمی خواهد بود. مثلا فرض کنید که برنامه نویس موبایل شدید و می توانید هر اپلیکیشنی که میخواهید بسازید! و یا برنامه نویسی سایت را آموزش دیده اید و یک سایت برای دوستتان می سازید. این هیجان انگیز نیست؟

چگونه برنامه نویس پایتون شویم؟

اگر شما یک تازه‌کار هستید و دنبال پاسخ به این سؤال هستید که چگونه برنامه نویس شویم یا برای شروع برنامه نویسی باید چه کار کرد؟ اولین و مهمترین مهارتی که نیاز دارید یادگیری پایتون و اجزا و عناصر آن است. پس باید در یک دوره آموزشی پایتون ثبت نام کنید.

برای اینکه برنامه نویس پایتون شویم آشنایی با فریم ورک های پایتون یکی از مهمترین موارد است. کارفرمایان و شرکت‌های مختلف ترجیحات متفاوتی دارند، بنابراین می‌توانید مواردی را انتخاب کنید که بیشترین استفاده و رایج را در بین شرکت‌های بزرگ دارند.

5 فریم ورک برتر پایتون عبارتند از:

  • CherryPy
  • فلاسک (Flask)
  • جنگو (Django)
  • Web2Py

برای پاسخ به این پرسش که چگونه برنامه نویس شویم یا اینکه چگونه برنامه نویس پایتون شویم، آشنایی با فریم‌ورک‌های گفته شده بسیار مهم است.

چگونه برنامه نویس وب شویم | become a web developer
چگونه برنامه نویس وب شویم

چگونه برنامه نویس وب شویم؟

برنامه نویسان وب معمولاً با سرور‌های برنامه کاربردی مبتنی بر وب، رایانه‌های رومیزی یا نوت‌بوک و سایر دستگاه‌های برنامه نویسی کار می‌کنند. آن‌ها از این ابزار‌ها برای توسعه فرآیند‌های کدنویسی برای وب سایت‌های کاربردی استفاده می‌کنند.  هنگام نوشتن کد، برنامه نویسان وب از زبان‌هایی مانند HTML، Python، JavaScript، SQL، PHP و CSS استفاده می‌کنند.

توسعه وب همچنین شامل نگهداری و نگهداری سایت است. علاوه بر طراحی، متخصصان واجد شرایط کد را از نظر دقت، افزونگی و یکپارچگی ساختار ارزیابی می‌کنند

توسعه‌دهندگان وب اغلب در کنار سایر متخصصان در زمینه طراحی وب و توسعه نرم‌افزار کار می‌کنند.

اگر بخواهیم به این پرسش، پاسخ دهیم که چگونه برنامه نویس وب شویم به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اصول توسعه وب را بیاموزید.
  2. یک تخصص توسعه را انتخاب کنید.
  3. زبان‌های برنامه نویسی کلیدی برای توسعه وب را یاد بگیرید.
  4. روی پروژه‌هایی کار کنید تا مهارت‌های توسعه‌دهنده وب خود را توسعه دهید.
  5. یک نمونه کار توسعه وب بسازید.

چگونه برنامه نویس بازی شویم

برنامه نویسان بازی کد نرم‌افزاری را می‌نویسند که مفاهیم هنری را به ویژگی‌های قابل استفاده در یک بازی تبدیل می‌کند؛ که می‌تواند روی تلفن‌های همراه، سیستم‌های کنسول و رایانه کار کند.

مراحلی که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بازی نیاز دارید:

  1. مهارت‌های ریاضی و فیزیک خود را تقویت کنید.
  2. مهارت‌های مهندسی نرم‌افزار خود را گسترش دهید.
  3. مهارت‌های داستان‌سرایی خود را توسعه دهید. .
  4. یک موقعیت برنامه نویسی بازی در سطح پایه برای خود تعریف کنید.

یک بازی ساز باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

علاوه بر مهارت در زبان‌های برنامه نویسی بازی، برنامه نویسان بازی باید از روند‌های مختلف بازی نیز مطلع باشند. این به خلاق بودن و داشتن مهارت‌های داستان‌گویی آن‌ها مربوط است. آن‌ها همچنین باید توانایی‌های تحلیلی قوی، مهارت‌های بین فردی و توانایی کار در یک محیط تیمی را داشته باشند.

چگونه برنامه نویس موفق شویم؟

  •         همیشه از “رویکرد انجام دادن” پیروی کنید

اگر شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده‌اید یا آن را کامل کرده‌اید، می‌دانید که این چیزی نیست که یک بار آن را آموزش ببینید و بلافاصله نابغه شوید. یادگیری برنامه نویسی نیاز به صبر و الگوی ثابت “انجام دادن” دارد

  •         بخشی فعال از جامعه برنامه نویسی باشید

وقتی خود را فقط به یادگیری خود محدود می‌کنید، هرگز نمی‌توانید رشد کردن را یاد بگیرید، هرگز یاد نمی‌گیرید که دیدگاه‌های تازه را بپذیرید، هرگز نمی‌توانید طرف دیگر چیز‌ها را ببینید؛ بنابراین بخشی فعال از جامعه برنامه نویسان باشید، کد‌ها را به اشتراک بگذارید، در مورد سوالات بحث کنید و ایده‌های جدید یاد بگیرید.

  •         نه برای دستمزد بلکه برای یادگیری کار کنید

بهترین راه برای یادگیری با عمل شروع می‌شود.  پروژه‌های کوچک یا استارت‌آپ‌های مستقل را انتخاب کنید، زیرا آن‌ها روشی عالی برای یادگیری بدون انتظار زیاد هستند.  شما می‌توانید یاد بگیرید که مسئولیت‌های مختلف را بر عهده بگیرید، زمان و مطالعه خود را مدیریت کنید، و به نکات منفی و مثبت خود توجه کنید.

  •         کیفیت را بالا ببرید 

همیشه زمانی در دوره آموزش برنامه نویسی فرا می‌رسد که در منحنی یادگیری افت می‌کنید.  ممکن است احساس کنید همه چیز تمام شده است،  اما این دقیقاً همان نقطه‌ای است که باید بگویید نه!  کار من هنوز تموم نشده” .

کلید تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق، تعداد کد‌هایی نیست که می‌زنید بلکه کیفیت اجرای آنهاست.

نتیجه:

اینکه چگونه یک برنامه نویس شویم؟ یک سوال بسیار مهم است، چرا که؛ برنامه نویسی یک مسیر شغلی فوق‌العاده با پتانسیل زیادی برای رشد است، به خصوص که بسیاری از زندگی ما اکنون به صورت آنلاین است، اداره آمار کار گزارش می‌دهد که این حرفه بین سال‌های 2018 تا 2028 به طور کامل 13 درصد رشد خواهد کرد – بیش از دو برابر میانگین نرخ رشد مورد انتظار برای همه مشاغل دیگر.

منبع: hubspot | techbootcamps | brainstation

مقالات مرتبط

کاور بلاگ _tailwind چیست
Tailwind CSS یک ابزار قدرتمند و مدرن است که به توسعه‌دهندگان وب امکان می‌دهد به سرعت و با کارآیی بالا، وبسایت‌ها و برنامه‌های وب را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این فریمورک بر اساس ایده‌آل‌هایی از جمله اصول Atomic CSS و Utility-first طراحی شده و کمک می‌کند تا با استفاده از کلاس‌های تعریف شده، به سرعت و با دقت بالا، ویژگی‌های ظاهری و تغییرات استایلی را در صفحات وب خود اعمال کنید. در این مقاله، به بررسی اصول، ویژگی‌ها و کاربردهای Tailwind CSS پرداخته خواهد شد و با مزایا و چگونگی استفاده از آن آشنا می‌شوید.
کاور بلاگ _ant design چیست
در دهه گذشته، با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه نرم‌افزارها، طراحی و تجربه کاربری به یکی از ارکان اساسی توسعه وب تبدیل شده است. یکی از چالش‌های مهم در این زمینه، ایجاد رابط‌های کاربری زیبا، کارآمد و قابل اطمینان است. Ant Design به عنوان یک چارچوب طراحی سیستمی بر پایه React و Angular، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به سرعت و با کیفیت به ساخت رابط‌های کاربری حرفه‌ای بپردازند. در این مقاله، به بررسی اجمالی از Ant Design و ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
کاوربلاگ_ Micro Frontends چیست؟
Micro Frontends یک رویکرد نوظهور در توسعه وب است که به منظور بهبود قابلیت انعطاف و مدیریت پروژه‌های وب توسط تیم‌های مختلف توسعه دهنده طراحی شده است. به کمک این مفهوم می‌توان شکاف بین توسعه میکروسرویس‌های پشت سرور و رابط کاربری را کاهش داد. همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بخش‌های جداگانه از یک وب‌اپلیکیشن را به عنوان میکروفرندانت‌ها مدیریت و ادغام کنند. در این مقاله، ما به بررسی اصول و مزایای Micro Frontends خواهیم پرداخت و چگونگی پیاده‌سازی آن در پروژه‌های واقعی را بررسی خواهیم کرد.
کاوربلاگ_ طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول به عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت صنایع و بازارهای جهانی شناخته می‌شود. این حوزه هنر و علم، فرآیندی گسترده و چندجانبه است که با بهره‌گیری از دانش‌های مختلف از جمله مهندسی، طراحی صنعتی، روانشناسی مصرف‌کننده و فناوری، به ایجاد محصولاتی نوآورانه و عملی می‌پردازد.
کاور بلاگ _نقشه راه بک اند
در دهه اخیر، توسعه وب به سرعت گسترش یافته و باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به دنبال فرصت‌های یادگیری و بهبود مهارت‌های خود در زمینه‌های بک‌اند (Backend) و فرانت‌اند (Frontend) باشند. اگرچه یادگیری بک‌اند امور مربوط به سمت سرور و پردازش داده‌ها را در بر می‌گیرد، اما تأثیر فرانت‌اند به عنوان واسط کاربری نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری و تعامل با کاربران دارد. در این مقاله به بررسی "نقشه راه یادگیری بک‌اند" و همچنین چگونگی ارتقاء مهارت‌های بک‌اند در کنار فهم عمیقی از فرانت‌اند می‌پردازد. این نقشه راه نه تنها به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای امکان پیشرفت و تخصص در بخش بک‌اند را فراهم می‌آورد، بلکه به تازه‌واردان نیز راهنمایی جامعی برای شروع و تسلط بر این دو زمینه اصلی توسعه وب ارائه می‌دهد.
کاور بلاگ_ nest.js چیست
توسعه وب به سرعت در حال تحول است و فریم‌ورک‌ها و ابزارهای جدیدی برای تسهیل فرآیند توسعه نرم‌افزارهای وب ارائه شده‌اند. یکی از این فریم‌ورک‌های نسل جدید که توانسته است جذابیت بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند، Nest.js است. Nest.js یک فریم‌ورک توسعه نرم‌افزارهای وب بر پایه‌ Node.js است که با استفاده از مفهومی به نام "وابستگی‌های تزریقی" (Dependency Injection) و الهام گرفته از Angular، توسعه ساختاری سازمان‌یافته و مدیریت پروژه را سهولت بخشیده است. در این مقاله به بررسی اصول و ویژگی‌های Nest.js می‌پردازیم.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره