جیمز گاسلینگ برنامهنویسی کانادایی و بنیانگذار زبان برنامهنویسی جاوا است. او در حال حاضر در بخش خدمات وب آمازون مشغول به فعالیت است.
جیمز آرتور گاسلینگ (James Arthur Gosling) متخصص علوم کامپیوتر کانادایی بوده که شهرت اصلی خود را بهخاطر بنیانگذاری زبان برنامهنویسی جاوا به دست آورده است. گاسلینگ در دانشگاههای کلگری و کارنگی ملون تحصیل کرده و دارای مدرک دکترای علوم کامپیوتر است. پروژههای اجرایی گاسلینگ در زمان تحصیل در دانشگاه کارنگی ملون و در مقطع دکترا شروع شدند. او نسخهای از ویرایشگر متنی Emacs و همچنین نسخهای برای کار با چند پردازنده از یونیکس را در دوران تحصیل در مقطع دکترا آماده کرد. علاوه بر این موارد، چند کامپایلر و سیستم پیامرسانی نیز جزو پروژههای اولیهی او بودند.
تولد و تحصیل
جیمز گاسلینگ در ۱۹ می سال ۱۹۵۵ در نزدیکی کلگری آلبرتا در کانادا به دنیا آمد. خانوادهی پدری او همگی کشاورز بوده و خانوادهی مادریاش نیز در صنعت کردشگری فعالیت میکردند. او دوران کودکی خود را با بازی در مزرعه و سروکله زدن با وسایل قدیمی کشاورزی گذرانده است. اولین برخورد گاسلینگ با دنیای الکترونیک، در سن ۱۰ سالگی بوده است. پدر او قطعاتی کهنه را از مراکز سوئیچینگ مخابراتی پیدا کرده و آنها را در سطل زباله میاندازد. جیمز با این قطعات بازی میکند و بسیاری از مفاهیم اولیهی الکترونیک را از این رلههای مخابراتی میآموزد. گاسلینگ در ۱۳ سالگی اولین برخوردش را با دنیای کامپیوتر تجربه کرده است. یکی از دوستان پدرش، آنها را به توری در دپارتمان کامپیوتر دانشگاه کلگری میبرد و جیمز در همان نگاه اول، عاشق کامپیوترها میشود. او پس از اولین دیدار تصمیم میگیرد تا باز هم بهتنهایی به این بخش از دانشگاه برود. جیمز به خاطر جثهی بزرگ خود را بین دانشجویان وارد دانشگاه میکرده است. یکی از دلایل دیگر برای بازدیدهای گاهوبیگاه او از این دپارتمان نیز نزدیکی خانه به دانشگاه بوده است.
جیمز در مصاحبهای در مورد آن سالها میگوید که برخوردهای اولیهاش با کامپیوترها مانند اسباب بازی بوده است. او تقریبا بهصورت غیرقانونی وارد دانشگاه میشده است و برنامهنویسی را تاحدودی بهصورت خودآموز فراگرفته است. در نهایت تعدادی از کارمندان آن بخش متوجه استعداد و تواناییهای او میشوند و شغلی را در دپارتمان فیزیک دانشگاه کلگری به جیمز پیشنهاد میدهند. در نهایت، جیمز بهعنوان مهندس نرمافزار و در دوران دبیرستان استخدام میشود. او از آن پس این فرصت را پیدا میکند که در پروژههای واقعی شرکت داشته باشد. در زمانی که هم سن و سالان او در حال بازی کردن با ماشین بودهاند، او با کامپیوترها سروکار داشته است. جیمز دفتری مشترک با دانشجویان دانشگاه در دپارتمان فیزیک داشته است و از آن دوران، بهعنوان زمانی هیجانانگیز در زندگیاش یاد میکند.
اولین پروژههای بزرگ گاسلینگ در زمینهی برنامهنویسی در دانشگاه کارنگی ملون رقم خورد. او در این دانشگاه با ساختارهای چندپردازندهای آشنا میشود که تیمهای فنی دانشگاه، در حال توسعهی سیستمعامل مناسب برای آنها بودهاند. استاد مشاور گاسلینگ در پایاننامهی دکترا، از او میخواهد که در یک دورهی تابستانه، امکان استفاده از سیستمعامل BSD unix روی این پردازندههای جدید را آزمایش کند. جیمز این پروژه را بهخوبی به پایان میرساند و اولین نشانهها از استعداد بالای برنامهنویسی خود خصوصا در بخش سیستمعامل را نشان میدهد.
پروژهی بعدی، یک ویرایشگر متنی برای یونیکس بود. جیمز در این مورد توضیح میدهد که نمونههای اولیهی ویرایشگر متنی Emacs در آن زمان موجود بوده و بهعنوان ماکروهایی برای ویرایشگر متنی Tico استفاده میشده است. Emacs بهنوعی مجموعهای از ماکروها بوده و توسط تیمهای فنی MIT توسعه داده شده بود. سازمانها و گروههتی مختلف، نمونههایی از این ویرایشگر را برای خود توسعه داده بودند اما از کد آن استفاده نکردند. در واقع، نمونههای دیگر تنها شبیه به Emacs اصلی بودند. اولین برخورد جیمز با Emacs در سیستمعامل Multics رقم میخورد. این نسخه، توسط فردی بهنام برنی گرینبرگ و با استفاده از زبان Maclisp نوشته شده بود. کامپایلرها یکی از زمینههای مورد علاقهی همیشگی گاسلینگ بودهاند جیمز که از ویرایشگر متنی برای نوشتن کامپایلر پاسکال برای سیستمعامل مولتیکس استفاده میکرده است، به شدت به آن علاقهمند میشود. او این پروژه را در تابستان انجام داده است و سپس برای ادامهی تحصیل به دانشگاه بازگشته است. از آنجا که ویرایشگر محبوب او در سیستمهای دانشگاه موجود نبوده است، جیمز نسخهی مخصوص خود را در سال ۱۹۷۸ بهعنوان اولین Emacs با زبان C توسعه میدهد. جیمز، توسعهی کامپایلرها و کار کردن با آنها را از علایق همیشگی خود در جوانی میداند. او علاوه بر پاسکال، برای یک زبان دیگر بهنام Mumble نیز کامپایلری را توسعه داده است. علاوه بر این موارد، گرافیک و طراحی رابطهای کاربری نیز از علایق جیمز در دوران جوانی بوده است. اگرچه در آن سالها هنوز مفهوم خاصی در زمینهی رابط گرافیکی کشف نشده بوده است، اما جیمز با همان ابزارهای ابتدایی به طراحی این موارد میپردازد.
تولد جاوا
جیمز و همکارانش در سان مایکروسیستمز یک زبان شئگرا به نام OAK را در شرکت توسعه دادند. جیمز در مورد این دوران میگوید که به همراه تعدادی از دوستانش متوجه تغییرات در حال شکل در دنیای فناوری شده است. از نظر او، روند حرکتی دنیا با آنچه که اکثر کارمندان و مدیران سان در نظر داشتند متفاوت بود. او آن دوران را بهعنوان روزهای ابتدایی شکلگیری ایدهی اینترنت اشیاء میداند. سرانجام جیمز و همکارانش با مطالعهی روند در حال شکلگیری، نمونههایی اولیه از نرمافزارها و زبانهای مورد نیاز را توسعه دادند. جاوا محدودیتهای آن زمان ++C را برای برنامهنویسان از بین برد پروژهای که گاسلینگ و همکارانش در سان انجام میدادند، ابتدا با نام Stealth و سپس Green تصویب شد. آنها این پروژه را در دفتری کوچک در سندهیل رود در منلو پارک کالفیرنیا پیگیری میکردند. نمونههای اولیهی جیمز و همکارانش با استفاده از زبانهای برنامهنویسی C و ++C آماده میشد. آنها با مشکلات متعددی در نتایج روبرو بودند و پس از مدتی، اشکال را در متدولوژی زبان برنامهنویسی و از همه مهمتر مدیریت غلط حافظه در آن کشف کردند. در آن سالها که محصولات الکترونیکی مصرفی در حال ظهور و افزایش محبوبیت بین مردم بودند، حفظ امنیت جانی کاربران در اولویت اول قرار داشت. زبان C اشکالاتی داشت که میتوانست خطرات بزرگی را برای دستگاههای مصرفی ایجاد کند. فراموش نکنید که در آن سالها، اولین نشانهها از استفاده از برنامهنویسی در اشیاء مختلف مانند آسانسور، گوشیهای موبایل و غیره ظهور کرده بود.
نمونه کد نوشته شده در زبان برنامهنوسی Oak
یکی از کتابهای تالیف شده توسط جیمز گاسلینگ
جیمز گاسلینگ بهخاطر دستاوردهای خود در توسعهی زبان برنامهنویسی، به عضویت افتخاری آکادمی ملی مهندسی در ایالات متحدهی آمریکا درآمد. او در سال ۲۰۰۲ از طرف نشریهی اکونومیست جایزهی نوآوری را دریافت کرد. در همان سال، جایزهی The Flame بنیاد USENIX به این دانشمند علوم کامپیوتر اهدا شد. در سال ۲۰۰۷، نشان افتخار Order of Canada و عضویت در آن به جیمز گاسلینگ اهدا شد. او در سال ۲۰۱۳، بهعنوان عضو افتخاری ACM انتخاب شد. آخرین افتخار این دانشمند علوم کامپیوتر نیز، مدال جان فون نیومن از سازمان IEEE در سال ۲۰۱۵ است. جیمز گاسلینگ در دوران کاری خود کتابهای متعددی را نیز به رشتهی تحریر درآورده است. یکی از مشهورترین این کتابها با عنوان The Java Programming Language و در چند نسخه چاپ شده است که بزرگانی همچون بیل جوی، کن آرنولد و فرانک یلین در نگارش آنها با گاسلینگ همراه بودهاند. در واقع اغلب کتابهای منتشر شده از گاسلینگ، آموزشها و توضیحاتی در مورد زبان برنامهنویسی جاوا هستند.
Tailwind CSS یک ابزار قدرتمند و مدرن است که به توسعهدهندگان وب امکان میدهد به سرعت و با کارآیی بالا، وبسایتها و برنامههای وب را طراحی و پیادهسازی کنند. این فریمورک بر اساس ایدهآلهایی از جمله اصول Atomic CSS و Utility-first طراحی شده و کمک میکند تا با استفاده از کلاسهای تعریف شده، به سرعت و با دقت بالا، ویژگیهای ظاهری و تغییرات استایلی را در صفحات وب خود اعمال کنید. در این مقاله، به بررسی اصول، ویژگیها و کاربردهای Tailwind CSS پرداخته خواهد شد و با مزایا و چگونگی استفاده از آن آشنا میشوید.
در دهه گذشته، با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه نرمافزارها، طراحی و تجربه کاربری به یکی از ارکان اساسی توسعه وب تبدیل شده است. یکی از چالشهای مهم در این زمینه، ایجاد رابطهای کاربری زیبا، کارآمد و قابل اطمینان است. Ant Design به عنوان یک چارچوب طراحی سیستمی بر پایه React و Angular، به توسعهدهندگان کمک میکند تا به سرعت و با کیفیت به ساخت رابطهای کاربری حرفهای بپردازند. در این مقاله، به بررسی اجمالی از Ant Design و ویژگیها، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
Micro Frontends یک رویکرد نوظهور در توسعه وب است که به منظور بهبود قابلیت انعطاف و مدیریت پروژههای وب توسط تیمهای مختلف توسعه دهنده طراحی شده است. به کمک این مفهوم میتوان شکاف بین توسعه میکروسرویسهای پشت سرور و رابط کاربری را کاهش داد. همچنین به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا بخشهای جداگانه از یک وباپلیکیشن را به عنوان میکروفرندانتها مدیریت و ادغام کنند. در این مقاله، ما به بررسی اصول و مزایای Micro Frontends خواهیم پرداخت و چگونگی پیادهسازی آن در پروژههای واقعی را بررسی خواهیم کرد.
طراحی محصول به عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت صنایع و بازارهای جهانی شناخته میشود. این حوزه هنر و علم، فرآیندی گسترده و چندجانبه است که با بهرهگیری از دانشهای مختلف از جمله مهندسی، طراحی صنعتی، روانشناسی مصرفکننده و فناوری، به ایجاد محصولاتی نوآورانه و عملی میپردازد.
در دهه اخیر، توسعه وب به سرعت گسترش یافته و باعث شده است که تعداد زیادی از افراد به دنبال فرصتهای یادگیری و بهبود مهارتهای خود در زمینههای بکاند (Backend) و فرانتاند (Frontend) باشند. اگرچه یادگیری بکاند امور مربوط به سمت سرور و پردازش دادهها را در بر میگیرد، اما تأثیر فرانتاند به عنوان واسط کاربری نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری و تعامل با کاربران دارد. در این مقاله به بررسی "نقشه راه یادگیری بکاند" و همچنین چگونگی ارتقاء مهارتهای بکاند در کنار فهم عمیقی از فرانتاند میپردازد. این نقشه راه نه تنها به توسعهدهندگان حرفهای امکان پیشرفت و تخصص در بخش بکاند را فراهم میآورد، بلکه به تازهواردان نیز راهنمایی جامعی برای شروع و تسلط بر این دو زمینه اصلی توسعه وب ارائه میدهد.
توسعه وب به سرعت در حال تحول است و فریمورکها و ابزارهای جدیدی برای تسهیل فرآیند توسعه نرمافزارهای وب ارائه شدهاند. یکی از این فریمورکهای نسل جدید که توانسته است جذابیت بسیاری از توسعهدهندگان را به خود جلب کند، Nest.js است. Nest.js یک فریمورک توسعه نرمافزارهای وب بر پایه Node.js است که با استفاده از مفهومی به نام "وابستگیهای تزریقی" (Dependency Injection) و الهام گرفته از Angular، توسعه ساختاری سازمانیافته و مدیریت پروژه را سهولت بخشیده است. در این مقاله به بررسی اصول و ویژگیهای Nest.js میپردازیم.